Het Hawks traject van Ricoh Business Center – De eerste weken als Sales Representative

28 augustus 2018

Om Ricoh NL een flinke boost te geven, hebben zij in samenwerking met alle business centers een nieuw traject opgezet. 50 nieuwe sales functies – gericht op het MKB segment – worden in korte tijd vervuld. Deze nieuwe medewerkers worden via het Hawks traject klaargestoomd om als sales representatives Ricoh NL te gaan ondersteunen.

Wat houdt het in?

Het Hawks traject is simpel gezegd de inwerkperiode van 4 weken, waarbij de nieuwe representatives een intensief programma volgen om het MKB offensief van Ricoh NL in hun eigen regio te ondersteunen. Zo zullen ze samen met collega’s actief aan de slag gaan om iedere dag de markt een stukje meer te veroveren.

Er worden verschillende onderdelen behandeld binnen het traject. Zo wordt er een focus gelegd op het vergaren van productkennis via online modules, productpresentaties en kan een rondleiding in de showroom niet missen. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan het verfijnen van salesvaardigheden zoals telefonische acquisitie en het voeren van een goed salesgesprek. Dit alles helpt de nieuwe sales representative om vertrouwd te raken met de producten en te kunnen inspelen op marktontwikkelingen en de behoeften van ondernemers. Ze zullen onderzoeken waar ze van dienst kunnen zijn en welke oplossing het beste bij ieder bedrijf past.

De eerste weken na het traject in Ricoh Business

Na de eerste 4 weken in het traject krijgt iedere sales representative de vrijheid om aan de slag te gaan met hun eigen prospects. Zo zijn ze baas van hun eigen agenda en kunnen ze zelf invulling geven aan hoe ze het aantal salestrajecten vergroten en verbeteren. Er wordt telefonisch acquisitie gedaan, maar ook vinden er cold canvas bezoeken plaats. Waar nodig, wordt er vanuit het Ricoh Business Center veel aandacht besteed aan de juiste begeleiding gedurende en na afloop van het traject.

Waar ligt de focus voor de komende tijd?

Een goede start is het halve werk. Zo heeft het traject geholpen om focus aan te brengen, gerichte salesplannen te maken en deze uit te voeren. “Mijn focus ligt de komende periode voornamelijk bij het zaaien en opstarten van nieuwe sales trajecten. Ik maak een mix van kleine prospects waar trajecten over het algemeen wat korter zijn en grote prospect waar de trajecten wat langer duren.” Aldus 1 van de sales representatives in Amsterdam.