020 763 0840
eService
Officefood
Nieuwsbrief

Verover de groeimarkt van bedrukte t-shirts

T-shirts vormen een onmisbaar onderdeel in elke kledingkast (en koffer). Ze behoren ook tot de meest-verkochte souvenirs. En de groei is er nog lang niet uit: elk jaar neemt de vraag naar t-shirts wereldwijd met 3 tot 4 procent toe. Dat biedt voor slimme grafische ondernemers interessante kansen – zeker nu Direct to Garment (DTG)-technologie het printen op t-shirts (en andere textielproducten, zoals petjes, hoodies en katoenen tasjes) bereikbaar maakt, met goede marges.

Het bedrukken van textiel gebeurt traditioneel in zeefdruk. Dat blijft ook nog lang zo, zeker als het om grote oplages gaat. Maar ondertussen groeit de vraag naar kleinere oplages, unieke exemplaren en personalisatie. Daarmee ontstaat er een nieuwe markt, die op een andere manier moet worden bediend. En dat kan met ‘Direct to Garment’ (DTG) inkjettechnologie.

Markt met groeipotentieel

DTG heeft zich de afgelopen 15 jaar ontwikkeld tot een markt met flink groeipotentieel. De gebruikte inkjettechnologie biedt een alternatief voor zowel conventionele druktechnieken als voor digitale sublimatie. Bij die laatste techniek wordt eerst op een transfer-substraat geprint, die de afdruk overbrengt op het textiel. DTG maakt die tussenstap overbodig en print direct op tassen en kledingstukken.

Er zijn DTG-systemen op de markt die als ‘instapmodel’ een laagdrempelige toegang bieden. Al bij een productie van gemiddeld zo’n 3 t-shirts per dag kan dit een interessante aanvulling op de bestaande business zijn. Vervolgens zorgen mid- en hoog-volumesystemen voor passende doorgroeimogelijkheden, zodra de vraag verder toeneemt.

Bovendien is de DTG-technologie nog volop in ontwikkeling. Dankzij een specifieke voorbehandeling komt een steeds breder assortiment aan materialen binnen bereik. Naast katoen en andere natuurlijke vezels is printen op synthetische stoffen, zoals polyester, nu ook mogelijk.

De printsystemen worden ondertussen steeds sneller en dus productiever. Tegelijkertijd zijn ze steeds gebruiksvriendelijker in bedieningsgemak en onderhoud. Er zijn dus steeds minder barrières om er mee aan de slag te gaan.

Aan de slag met Direct to Garment

Inmiddels bewijst de technologie zich al volop in de praktijk. Bijvoorbeeld door modemerken die DTG toepassen op hun ontwerpafdelingen voor de productie van proefmodellen. En door retailers die DTG inzetten voor marketingacties, waarbij ze gepersonaliseerd textiel aanbieden. Zo zorgen ze voor een ultieme merkbeleving in hun winkels.

Ook kleine start-ups grijpen hun kans door een webshop te openen en online t-shirt ontwerpen per stuk te verkopen. Datzelfde gebeurt ook door grote spelers. Amazon biedt met Merch al een soort marktplaats waar ontwerpers hun t-shirts kunnen aanbieden.

Onderzoeken door IT Strategies naar de DTG-markt maken duidelijk dat deze nieuwe markt voorlopig nog geen grenzen kent. Terwijl het aantal in zeefdruk bedrukte t-shirts jaarlijks met 1% toeneemt, groeit het aantal in inkjet geprinte t-shirts met 10%. Creatieve ondernemers kunnen nu snel van die trend profiteren. Dat geldt voor traditionele zeefdrukkers, die hun bestaande markt willen verbreden. Voor printbedrijven, die hun aanbod willen uitbreiden. Maar zeker ook voor innovatieve starters, die mogelijkheden zien om het aanbod, de productie en distributie van geprinte t-shirts, kledingstukken en tassen opnieuw in te richten.

Wil je weten waar jouw kansen met DTG liggen? Laat je inspireren op https://www.professioneelprinten.nl/printtoepassingen/