020 763 0840
eService
Officefood
Nieuwsbrief

Verbrugge International

Digitalisering bij Verbrugge International

Als familiebedrijf is Verbrugge een toonaangevende havenoperator en transporteur in het strategisch hart van Noordwest-Europa,vlak aan de kust van de Noordzee. Verbrugge is gespecialiseerd in distributie, opslag en overslag van verschillende goederen. Dit gebeurt vanuit de havens en vestigingen in Terneuzen en Vlissingen.

Naast logistieke processen ondersteunt Verbrugge bij short- and deep sea chartering, haven- en vrachtagentschap, expeditie- en douanediensten. Ze verzorgen ook de administratieve ondersteuning zoals het in- en uitklaren van goederen en fiscale vertegenwoordiging.

De uitdaging

Verbrugge loopt als bedrijf vooralsnog niet voorop in digitalisering. Terwijl daar wel veel kansen liggen. Dit vindt Joost Visser, Head of Procurement. Visser: “Veel van onze processen verlopen nog handmatig. Dit willen we veranderen, zodat we efficiënter werken, de processen beter inzichtelijk krijgen en nog beter voldoen aan de geldende wet- en regelgeving.”

“Deze uitdagingen hebben we intern vastgelegd in onze ‘digitale veranderagenda’. Hiermee gaan we de komende jaren aan de slag. Ik verwacht dat de nieuwe digitale oplossingen binnen onze organisatie écht grote verschillen gaan maken. Het eerste project is de digitalisering van de inkomende factuurverwerking en de inkoop. Nu verwerken we bijvoorbeeld jaarlijks nog 70.000 facturen handmatig.”

Marco Verwoert (links) van het Ricoh Business Center en Joost Visser (rechts) in gesprek over de digitale veranderagenda van Verbrugge.

De oplossing

De digitale veranderagenda binnen Verbrugge International duurt meerdere jaren. Het Ricoh Business Center van Marco Verwoert is aangesloten als deskundige partij om digitale vernieuwing te brengen, te implementeren en te versnellen. Joost: “Een gedeelde relatie raadde Ricoh aan als betrouwbare partner bij onze digitale veranderagenda. Al snel was er een zakelijk-inhoudelijke klik. Samen onderzochten we waar bij ons de ‘pijn’ zit, waarna Ricoh onze visie aan toepasbare oplossingen heeft gekoppeld. Ze denken open mee, geven deskundige adviezen en zijn waar nodig positief-kritisch. Ricoh koppelt advies aan constante executie. De digitalisering van de facturen was een geslaagde testcase. Nu gaan we een langere samenwerking aan.”

De voordelen

Marco Verwoert, directeur-eigenaar van het Ricoh Business Center, adviseerde voor Verbrugge niet een kant-en-klare oplossing van de plank, maar ‘een motor voor digitaliserings innovaties’. Verwoert: “Deze ‘motor’ is het fundament voor de langdurige samenwerking. De eerste digitaliseringen dienen als blauwdruk voor volgende projecten binnen de informatielogistiek van Verbrugge.” “Een belangrijk aspect bij veranderingen zijn de medewerkers. Onze consultants spelen hierin een belangrijke rol. Zij investeren volop in het draagvlak onder de medewerkers. Dit belangrijke aspect wordt vaak over het hoofd gezien.” De eerste successen zijn geboekt. Visser: “Door de digitale factuurverwerking werken we nu vijftig procent efficiënter en is de doorlooptijd met méér dan zestig procent gereduceerd. Verder hebben we realtime inzicht in de status van een factuur!”

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin