020 763 0840
eService
Officefood
Nieuwsbrief

Slim leasen: op naar méér CO2-reductie via groene mobiliteit

In november was RBC-directeur Marco Verwoert te gast bij Arval Nederland: een leasemaatschappij die zich richt op (inter)nationale ondernemingen, het mkb en private lease voor consumenten. Elke twee weken brengt Arval een podcast uit over ‘slim leasen’. Deze keer stond groene mobiliteit binnen een grote organisatie ter discussie. Marco deelt graag zijn visie over dit onderwerp.

Groene mobiliteit: een kans om impact te maken

In veel grote organisaties zijn groene mobiliteit en CO2-reductie belangrijke thema’s. Groene mobiliteit verwijst naar alle transportmogelijkheden die een positieve impact hebben op het milieu, zoals de fiets, het openbaar vervoer, elektrische auto’s, autodelen of carpooling.

Ook voor het Ricoh Business Center is dit belangrijk, zo vertelt Marco: “Wat voor ons ontzettend belangrijk is, is dat wij binnen ons bedrijf iets willen betekenen. Als mens, in de maatschappij, voor onze klanten, voor onze toeleveranciers en voor elkaar.”

Marco besteedt daarom veel aandacht aan de cultuur binnen het Ricoh Business Center. Zo creëert hij bewustwording over de omgang met resources. Dit begint al bij het sollicitatie proces. Want om echt iets te kunnen betekenen, is het belangrijk dat alle collega’s dezelfde principes nastreven.

Slim leasen: 3 inzichten

Het Ricoh Business Center is een van de pioniers in slim leasen. Zo maken we gebruik van plug-in hybrideauto’s, mobiliteitsbudgetten en mobiliteitskaarten. Met een mobiliteitsbudget ontvangt elke medewerker een bedrag per maand, waarmee hij of zij het woon-werkverkeer kan regelen. Een mobiliteitskaart is een OV-chipkaart voor de zakelijke markt. Hiermee kunnen medewerkers o.a. met de trein, bus en metro reizen en OV-fietsen huren.

Met deze ervaringen op zak deelt Marco in de podcast enkele inzichten:

Het gebruik van deelauto’s
Het Ricoh Business Center was een van de eerste die het gebruik van deelauto’s stimuleerde. Op dat moment was de techniek nog niet optimaal. Zo werkten de apps nog niet goed waardoor het lastig was de auto’s te openen. Marco zegt: “Als je als sales een deelauto krijgt aangeboden i.p.v. een eigen auto, wat destijds al wat weerstand opriep, en je krijgt de deur niet open, dan is dat killing.” Timing is belangrijker dan competentie. Timing kan heel goed en heel slecht vallen en achteraf gezien waren de gebruikers er nog niet klaar voor.

Meekrijgen vraagt tijd en aandacht
Als eigenaar van het Ricoh Business Center overtuigt Marco zijn collega’s graag van het nut van groene mobiliteit. Dat vraagt tijd en aandacht. Hij licht toe: “Het is een bewustzijnsproces, en ik stop daar graag veel effort in.”

Om iedereen mee te krijgen in groene mobiliteit, is het belangrijk hier regelmatig de dialoog over aan te gaan en hierover met elkaar van gedachten te wisselen.

Motiveer berijders op de juiste manier
Met name in het verleden kozen veel berijders voor hybride auto’s vanwege de gunstige bijtelling. De ervaring leert dat slechts een klein percentage hiervan overgaat op volledig elektrisch rijden. Als iemand zich niet intrinsiek bezighoudt met het milieu, blijkt het lastig hen te overtuigen om volledig elektrisch te gaan rijden.

Beluister de podcast

Benieuwd naar alle inzichten? Beluister de podcast. Hierin geeft Marco ook zijn mening over duurzame en flexibele mobiliteit in een grote stad als Amsterdam.